Možná se to někomu bude zdát divné (jinému to zas vadit nebude), když řeknu: "Half-Life je po Dukovi druhá 3D akce,
u níž jsem dokázal nějakou tu chvíli vydržet." Né, že by se mi nelíbila ta sytě červená krev, či jiná například zelená kapalina, představující vzácnou
lidskou tekutinu. To dokazuje i fakt, že série Carmageddon a Grand Theft Auto patří k mým nejoblíbenějším, a tady se snad o krvavých lázních mluvit dá.
Je ale pravdou, že když mě k počítači nepřipoutal na delší čas ani Kingpin a Alien vs. Predator, nebude mít tento žánr na růžích ustláno.
Na druhou stranu se do mého podvědomí vetřel Unreal Tournament. Že by se svítalo na lepší časy? To snad prozradí blízká budoucnost. Ale to jsem
trochu odběhl od tématu, kterým se stalo demo na Half-Life - UPLINK
Většina demoverzí bývá podávána jako malý úryvek finální verze, o které autoři prohlašují, že patří ke stinější části hry. Sierra však musí mít vždy něco
navíc, a tudíž si můžete v demu zahrát speciální misi (UPLINK), kterou plná verze neobsahuje.
Na počátku začínáte naprosto beze braní a vaším prvním úkolem je obstarat si oblek a samozřejmě sehnat si nějakou tu zbraň - třeba páčidlo. Tato ohnutá
tyč sice nevyřazuje přílišnou sebejistotou, ale i přesto je v prvních okamžicích k užitku. Později se do arzenálu zakomponuje i pistole či účinnější
kulomet. Když se k vaší maličkosti dostane nepřítel, polechtá ho zblízka brokovka. Pro pekelné situace, kdy na vás čeká mnohonásobná přesila, je jako
stvořený granát, u něhož účinnost nahrazuje kvantitu. Někdy vám pomůže i přátelský voják, který se přidá pár chvil na vaší pouti. Strážný sice občas i
helfne, ale raději se moc nemíchejte mezi něj a nepřítele, neb by jste byli ohroženi ze dvou stran.
Zbraně jsou v Half-Life sice velmi důležité, ale co by to bylo naplat, pakliže by ve hře neexistovala místa, kde můžete "natankovat" tolik potřebné
zdraví a energii. Tyto čerpací místa poznáte podle beden pověšených na zdi.
Důležitou kapitolou 3D akcí je umělá inteligence. I s tímto aspektem se HL potýká mistrně. Ve hře existují tři strany, které bojují proti sobě: vy - Gordon
Freeman, vojáci a vesmírná stvoření. Vojáci se chovají realisticky. Už to není jen o pouhopouhé rychlosti a mušce, ale i o pohybu a plánování. Pokud
totiž budete při přestřelce na stejném místě, brzy očekávejte smrtící návštěvu granátu, napadení zezadu či obklíčení při manévru skupiny vojáků.
O umělé inteligenci a zajímavých okamžicích jsem si připravil několik důkazů, tak tady jsou:
- Dole pobíhali dva vojáci a já se nacházel o patro výš. Dobíjel jsem zbraně v očekávání blížící se potyčky. Jaké však bylo překvapení, když se v mé
bezprostřední blízkosti objevil granát, jenž přiletěl ze zdola na mnou okupovanou plošinku.
- Myslel jsem si, jak přechytračím dva vojáčky tím, že vyskočím na střechu jejich úkrytu, tam seberu ležící granáty a v klidu je odbouchnu, ale ouha.
Náhle vzduchem přímo k mým nohám sviští granát a lovnou zvěří jsem tu opět jen já.
- Lezl jsem po žebříků, podívám se nahoru a spatřím ležícího nehybného vojáka se samopalem, který na mě civí (alespoň to tak vypadá). "Proč po mně
nestřílí," říkám si, ale nebojácně s nabitým kulometem lezu dál. Tu se však pohne. Jako by ho něco odtáhlo, zmizí mi ze zorného úhlu. Vylezu nahoru a tam
koukám, jak "nebohého" vojáka požírá zombík.
- Jdu si takhle v podzemí a koukám, kde by mohlo číhat nebezpečí. Zmerčím pohyb. Škvírou pozoruji, jak se na druhé straně plazí vědec se strážným.
Dostanu se k nim a pozoruju, že oni se neplazí, jsou totiž mrtví. Táhne je za sebou zombík, který když mě spatří, vrhne se i na mě.
A takovýchto napínavých scén obsahuje Half-Life opravdu mnoho.
A jak to vypadá s kvalitou? Grafická stránka je velmi zdařilá a nevypadá oproti jiným hrám nikterak hrůzostraně ani bez 3D karty. To dokazují i obrázky
kolem, které jsme vytáhli z hraní se softwarovou akcelerací (navíc uvažte i zhoršenou kvalitu samotných obrázků). K tomu všemu ještě připočtěme
pěkné efekty výbuchů či nabíjení zbraně.
HL je nedostižitelný v nečekaných situacích, kdy jste na pokraji infarktu, nadělání si do kalhot či alespoň nepříjemného leknutí. Chcete důkaz? Procházíte
přikrčeni úzkou větrací šachtou. Už přemýšlíte co na vás čeká za rohem, když tu náhle se propadnete a zřítíte se do dalšího srabu.
Celkově sečteno a podtrženo. HL UPLINK můžeme jen a jen dopuručit. Dohrání krátké mise je sice otázkou několika desítek minut, ale i přesto vám
garantuji, že pokud holdujete těmto typům her, nebudete se nudit.
Laky "Gordonovi hnědý spoďáry" Freeman
Doporučená šunka:
PII 266
64 RAM
Voodoo 2 (v OpenGL)
a pár desítek Mega na disku